آئین‌نامه مرکز

آیین نامه مرکز نوآوری کسب‌وکار

امروز نوآوری در کسب‌وکار به یک مزیت رقابتی مهمی تبدیل شده است و با توجه به ضرورت ایجاد پیوند نزدیک بین دانشگاه و صنعت و کمک به شکل‌گیری و تجاری‌سازی ایده‌های حوزه کسب‌وکار، مرکز نوآوری کسب‌وکار در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تاسیس شده است که در این آیین نامه تلاش شده است تا اصول و فرایندهای کاری این مرکز تشریح شود.

ماده یک- تعریف

تعریف نوآوری: فرآیند پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه، پایدار، کارا و اثربخش است به نحوی که از طریق  خلق مدل کسب‌وکار، فرایندها، محصولات و خدمات جدید بتواند پاسخگوی تقاضای بازار و برطرف کننده مشکلات اجتماعی باشند.

مرکز نوآوری کسب‌وکار: مرکزی متشکل از تیم های نوآوری می باشد که با ارائه برنامه های آموزشی و حمایت از تحقیقات تیم های نوآوری، فرآیند تبدیل ایده ها به کسب و کارهای مخاطره آمیز را تسهیل می نماید.

تیم نوآوری: تیم نوآوری شامل تعدادی دانشجوی دانشگاه تهران می‌باشد که با هدایت یک مربی، به توسعه محصول، بازار  یا خدمت با هدف پاسخگویی به نیاز جامعه از طریق ایجاد کسب‌وکار مخاطرآمیز و یا بهبود کسب‌وکارهای موجود می­پردازد.

منتور (مربی): فردی است دارای تجارب صنعتی، مشاوره کسب‌وکار و یا دانشگاهی (اعضای هیات علمی) که به عنوان هماهنگ‌کننده تیم نوآوری فعالیت می‌نماید.

برنامه نوآوری: برنامه‌ای مدون و مستند است که در آن ایده تیم نوآوری و نیاز مشخصی که در پی پاسخگویی به آن می‌باشند  در یک افق زمانی و بودجه مشخص تعریف شده است.

ماده دو- ماموریت و ارزش‌های مرکز نوآوری

ماموریت مرکز نوآوری کمک دانشجویان دانشگاه تهران به عنوان موتور توسعه کشور است تا از طریق منابعی که از طریق این مرکز در اختیار آنان قرار می‌گیرند بتوانند به تغییرات اقتصادی و کسب‌وکاری در کشور سرعت بخشند. پاسخ به نیازهای کسب‌وکار و دولت (ارتباط دولت صنعت و دانشگاه از طریق ایجاد یک شبکه همکاری با سایر مراکز نوآوری دانشگاه‌ها) از طریق فراهم کردن زمینه‌های استفاده دانشجویان دانشگاه تهران از فرصت‌های اقتصادی و توانمندی‌های موجود در دانشگاه از ماموریت‌های اصلی این مرکز نوآوری است. در این راستا، ارزش‌های زیر در مرکز نوآوری از اهمیت زیادی برخوداری است:

  • توانمندسازی دانشجویان دانشگاه تهران در قالب حمایت از تیم‌های نوآوری
  • الهام‌بخشی به تیم‌های نوآوری و ارائه آموزش و تجربه به آنان به منظور توانمندسازی آنها
  • دسترسی به اطلاعات، منتورینگ و محیط‌های همکاری خلاقانه به شکلی شفاف و منصفانه

ماده سه-اجزای مرکز نوآوری کسب‌وکار

مرکز نوآوری کسب‌وکار یک شبکه‌ای متشکل از اجزای زیر است که هر یک از این اجزا نقش‌های خاصی را بر عهده خواهند گرفت:

  • شبکه کسب‌وکار: شبکه کسب وکار شامل دو گروه از سازمان‌هاست گروه اول شامل‌ سازمان‌های خصوصی و دولتی است که با یک مساله مواجه بوده و به دنبال راه‌کاری برای حل مسائل خود (از طریق انجام پروژه‌های تحقیقاتی یا شکل‌گیری تیم‌های نوآوری و مشاوره‌ای) می‌باشند. گروه دوم شامل سازمان‌های خصوصی و دولتی است که عضویت مرکز نوآوری در می‌آیند.
  • بورد مشاوران[1]: بورد مشاوران شبکه‌ای از منتورهایی است که به عضویت این شبکه درآمده و از طریق به اشتراک‌گذاری تجارب خود با تیم‌های مشاوره‌ای و نوآوری، در حوزه تخصصی خود هدایت این تیم‌ها را بر عهده می‌گیرند.
  • تیم‌های نوآوری: شامل دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی بوده که در قالب  یک تیم و با هدایت منتور (مربی) به دنبال توسعه و پرورش‌ ایده‌هایی به منظور حل مسائل سازمان متقاضی یا تجاری سازی آن می‌باشند.
  • تیم‌های مشاوره‌ای: شامل گروهی از اعضای هیات علمی و دانشجویان می‌باشند که با هدایت یک عضو هیات علمی، برای مدت زمان مشخصی در سازمان متقاضی مستقر شده و هدایت حل مسائل یک سازمان را با مشارکت سازمان متقاضی بر عهده می‌گیرند.
  • تیم‌های پژوهشی: مجموعه‌ای از پژوهشگران می‌باشند که با هدایت یک عضو هیات علمی، مسئولیت انجام پروژه‌ تحقیقاتی یک متقاضی را برعهده می‌گیرند.
  • سرمایه‌گذران: شبکه‌ای از کسب‌وکارهایی بوده به دنبال سرمایه‌گذاری بر روی (یا خرید) ایده‌های تیم‌های نوآوری می‌باشند.
  • لابراتوار تحقیقات کسب‌وکار: مجموعه‌ای متشکل از زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تحقیقاتی است که امکانات تحقیقاتی را در اختیار پژهشگران و متقاضیان حل مساله قرار می‌دهند.

ماده چهار- راهکارهای مرکز نوآوری

راهکارهای ارائه شده توسط تیم‌های نوآوری در چهار بخش زیر به سرمایه‌گذاران و متقاضیان حل مساله ارائه می‌شود:

  • محصول: شامل نوآوری در طراحی و توسعه محصولات جدید
  • نوآوری در فرایندها
  • نوآوری در مدل‌های کسب‌وکار
  • راهکارهای مدیریتی و سازمانی

                                                                                                                          

ماده پنج- خدمات مرکز نوآوری

خدمات ارائه شده توسط مرکز نوآوری کسب‌وکار شامل موارد زیر است:

  • شناسایی و جذب کسب‌وکارهای متقاضی حل مساله
  • بازاریابی ایده‌ها
  • کمک به شکل‌گیری تیم‌های میان‌رشته‌ای
  • آموزش و توانمندسازی تیم‌های نوآوری
  • توسعه زیرساخت‌های پژوهشی
  • کمک به تجاری‌سازی ایده‌ها
  • تشکیل شبکه‌ای از بنگاه‌های، منتورها و متقاضیان حل مساله
  • کمک به پرورش‌ ایده‌ها متناسب با نیازهای بازار و مقاضیان

ماده شش-شکل‌گیری تیم‌های نوآوری/مشاوره ای

تیم‌های نوآوری/مشاوره‌ای بر مبنای زیر تشکیل خواهد شد:

  • درخواست متقاضی از مرکز نوآوری: این حالت، تیم نوآوری بر مبنای بریف مشتری و در راستای سیاست‌ها مرکز نوآوری تشکیل خواهد شد. هدف این تیم نوآوری پاسخ به نیاز مشتری و حل مساله مشتری خواهد بود که ممکن است به شکل گیری تیم‌های نوآوری یا تیم‌های مشاوره‌ای منجر شود.
  • شناسایی و ارزیابی فرصت‌های موجود در بازار: این تیم‌های نوآوری بر مبنای تحقیقات بازار و شناسایی فرصت‌های بالقوه موجود در بازار خواهد بود و در مراحل اولیه شکل گیری مشتری یا متقاضی بالفعل ندارد. لذا دستاورد این تیم‌ها نوآوری در فرایند نهایی مراحل تجاری سازی را طی خواهند کرد. که تجازی سازی دستاوردهای این نوع تیم‌ها به شکل زیر انجام خواهد شد:
    • هدایت تیم‌ها به سمت شتاب‌دهنده‌ها
    • معرفی به سرمایه‌گذاران
    • فروش رویالتی و غیره
  • شکل‌گیری تیم‌های نوآوری به منظور تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهش‌های کاربردی

ماده هفت- خروج تیم‌های نوآوری از مرکز نوآوری

مکانیزم‌های خروج تیم‌های نوآوری از مرکز نوآوری به حالت‌های زیر انجام می‌شود:

  • معرفی تیم‌های نوآوری به شتابدهنده‌ها، پارک‌ها و غیره
  • اتمام قرارداد یا درخواست بنگاه متقاضی
  • جذب سرمایه‌گذار
  • فروش ایده
  • رسیدن ایده تیم به TR7 (بر اساس الگوی اروپایی)

ماده هشت- ساختار مرکز نوآوری کسب‌وکار

ساختار مرکز نوآوری کسب‌وکار به شرح شکل زیر است:

 

تبصر یک- ریاست مرکز نوآوری کسب‌وکار بر اساس ماده 8 اساسنامه مرکز نوآوری خواهد بود.

تبصره دو- برای مدیریت مسائل مالی، یک حساب اختصاصی بانکی به نام دانشکده مدیریت و با حق امضای معاون پژوهشی و معاون اجرایی دانشکده افتتاح خواهد شد.

تبصره سه: هر یک از دپارتمان‌های زیرمجموعه رئیس مرکز، به عنوان رئیس اداره محسوب شده و با پیشنهاد رئیس مرکز و حکم رئیس دانشکده انتخاب خواهد شد.

تبصره چهار: کلیه دستورالعمل‌ها و برنامه‌های استراتژیک و سالانه با پیشنهاد رئیس مرکز و تصویب شورای پژوهشی و هیات رئیسه رسمیت خواهد یافت.

ماده نه- فرایندهای اصلی کاری مرکز نوآوری کسب‌وکار

فرایندهای اصلی کار مرکز نوآوری کسب‌وکار شامل شناسایی فرصت، شکل‌گیری تیم‌ نوآوری، حمایت از تیم نوآوری و تجاری‌سازی است. اقدامات مورد نیاز هر هر بخش در شکل زیر نشان داده شده است.

 

فرایندهایی تفصیلی به شرح شکل زیر است:

 

ماده ده- مزایای اعضای شبکه کسب‌وکار

بنگاه‌هایی که به عضویت شبکه‌ کسب‌وکار مرکز نوآوری در می‌آیند باید حق عضویت سالانه پرداخت نمایند که هزینه عضویت و نحوه عضویت در این شبکه هر ساله به پیشنهاد معاونت پروهشی و تصویب در شورای پژوهشی دانشکده مشخص خواهد شد. اعضای این شبکه از مزایای زیر برخوردار خواهند شد:

  • شرکت رایگان در دوره‌های توانمندسازی و آموزشی مرکز نوآوری کسب‌وکار
  • عضویت کارکنان واجد شرایط در بورد مشاوره
  • اولویت شرکت‌ها برای خرید حق مالکیت ایده‌ها
  • ذکر شرکت‌ها به عنوان شرکای استراتژیک دانشکده در وب‌سایت، کاتالوگ‌ها و نقاط اطلاع‌رسانی
  • نصب لوگوی شرکت‌ها در نماد شرکای استراتژیک دانشکده
  • تشکیل یک تیم نوآوری رایگان به منظور حل یکی از مسائل شرکت
  • تخفیف در استفاده از امکانات لابراتوار کسب‌وکار

تبصره: اعضای شبکه کسب‌وکار به سه گروه (برنزی، نقره‌ای و طلایی)‌ تقسیم خواهند شد و میزان برخورداری از مزایای فوق تابع نوع عضویت آنان خواهد بود.

ماده یازده- وظایف منتورها

هدایت تیم‌های نوآوری به عهده منتورها خواهد بود که این منتورها در ابتدا به عضویت بورد مشاوره مرکز کسب‌وکار درآمده و مسئولیت‌های زیر را بر عهده خواهند گرفت:

  • ارائه پیشنهاداتی در مورد مدل کسب‌ وکار تیم های نوآوری.
  • پر کردن ضعف‌های تیم نوآوری در بخش دانش کسب‌وکار.
  • مرور هفتگی برنامه و اقدامات تیم نوآوری، ارزیابی پیشرفت تیم و ترغیب تیم جهت شناسایی و تماس با مشتریان به منظور آزمایش نمونه اولیه محصول، بازار، خدمات .
  • هماهنگ نمودن فعالیت های اعضای تیم نوآوری با توجه به مهارت های هریک از اعضا.
  • نظارت بر روند پیشرفت تدوین برنامه کسب و کار اعضای تیم نوآوری.

ماده دوازده- مزایای اعضای بورد مشاوره

افرادی که به عضویت بورد مشاوره مرکز نوآوری در می‌آیند از مزایای زیر برخوردار خواهند شد:

  • صدور گواهی همکاری در تیم‌های نوآوری
  • پرداخت حق الزحمه از محل درآمد حاصل از پروژه، مشاوره یا فروش ایده (میزان حق‌الزحمه پرداخت شده حاصل توافق فیمابین اعضای تیم نوآوری و منتور خواهد بود).

ماده سیزده- شرایط عضویت در بورد مشاوره

متقاضیان عضویت در بورد مشاوره باید واجد شرایط زیر باشند:

  • تحصیلات مرتبط
  • دارای سوابق کاری مرتبط با صنعت
  • امکان همکای با تیم‌های نوآوری (حداقل چهارساعت در هفته)
  • توانایی مدیریت فعالیت‌های تیمی


[1] - Advisory Board